Malta

2013logo

Afgelopen weekend was de BSDCon. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement voor IT’ers en wordt elk jaar in een andere Europese stad gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Malta. Tom gaat hier ieder jaar met een aantal collega’s naar toe.

Ik ben ook al een paar keer mee geweest (naar Warschau en Strasbourg) en toen op stap geweest met de partners van de collega’s. Dit jaar was er voor het eerst een speciaal partnerprogramma. We waren nu dus niet meer met Snow-partners onder elkaar, maar met een grotere groep van 19 personen.
Joan, onze gids, heeft ons twee dagen meegenomen over Malta en Gozo. Zij weet heel veel te vertellen, niet alleen over de historie maar ook andere leuke weetjes.
SAM_0536De tour van zaterdag omvatte drie verschillende periodes van de geschiedenis van Malta in één dag. Allereerst de hoofdstad Valletta die werd gebouwd door de Ridders van St. John in 1566. Hier zijn we geweest in de Barracca Gardens vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de haven en de vestingwerken. Vervolgens een wandeling over de Republic Street waar we historische gebouwen waaronder de Auberges , de Grand Master ’s Palace en de St. John ’s Co-Cathedral hebben bewonderd. De kunstschilder Caravaggio verbleef begin 17e eeuw een tijd op Malta en schilderde er zijn Onthoofding van Johannes de Doper. Dit schilderij bevindt zich in de St. John ’s Co-Cathedral.
We vervolgden de tour naar het zuidwesten van het eiland waar de oude Hagar Qim tempel staat. Maar eerst nog een tussenstop om een foto te kunnen maken van de Blauwe Grot. De Hagar Qim tempel is het grootste en zwaarste stenen monument van al de tempels op de Maltese eilanden. Deze tempel dateert uit 3300 voor Christus.
SAM_0607De volgende stop is het traditionele vissersdorp Marsaxlokk. Hier hebben we heerlijk geluncht (bream ofwel brasem) in restaurant Ir-Rizzu. Na de lunch hadden we nog even tijd om bij de kraampjes en naar de gekleurde vissersboten in de haven te kijken.
Onze laatste stop van vandaag was Mdina. De geschiedenis van Mdina gaat meer dan vierduizend jaar terug. Deze stad kan zich erop beroepen de oorsprong van het Maltese christendom te zijn, want het was hier dat de apostel Paulus geleefd zou hebben nadat hij in 60 na Christus schipbreuk had geleden voor de eilanden. Opvallend is de stadspoort. Mdina wordt ook wel de Stille Stad genoemd, omdat er geen gemotoriseerd verkeer is toegestaan. Na de rondwandeling door Mdina zijn we weer terug gegaan naar het Hilton in St. Julians.

Zondag gaan we naar het eiland Gozo. We rijden met de bus naar Cirkewwa waar we de veerboot opgaan. Na een half uurtje varen komen we aan op Gozo. De charme van Gozo is duidelijk op het moment dat je daar aankomt. Het is groener, landelijker en kleiner dan Malta. Als eerste rijden we naar de Ggantija Tempels. Na een rondleiding door en langs de tempels heb ik nog even bij een kraampje staan twijfelen of ik een handgemaakte sjaal zou kopen, maar uiteindelijk toch niet gedaan. We vervolgen onze weg.
Joan laat de chauffeur nog even ergens bij een restaurant stoppen, zodat zij voor ons pastizzi kan kopen. Dit zijn bladerdeeggebakjes gevuld met Ricotta. Deze hebben wij opgegeten bij Calypso Cave.
thumb_AzureWindow_602x999Uiteraard gaan we ook nog naar het ‘azure window‘. Dit is een gat in de kliffen. De rotsen bestaan uit een koraalachtig soort kalksteen waaruit na het instorten van kalksteengrotten onder invloed van de wind en het (soms) ruige zeewater door de eeuwen heen een groot gat is weggesleten. De naam azure window komt natuurlijk door de azuurblauwe zee die rondom het gat te zien is. Voor de lunch gaan we naar restaurant Zafiro aan de mooie baai van Xlendi. Ik heb gekozen voor spaghetti, maar dan wel als voorgerecht want anders is het een beetje te veel.
Onze laatste stop voordat we teruggaan naar de veerboot is een bezoek aan de grote stad op Gozo, Victoria en De Citadel. De Citadel is een kleine vestingstad dat de hoogten boven Victoria domineert. Het uitzicht vanaf de versterkte muren biedt panorama’s van het hele eiland. Uiteindelijk rijden we weer met de bus naar de veerboot zijn we rond 17 uur weer terug bij het Hilton.

Het was een fijn om nog even zon mee te pakken en energie op te doen voordat ik begin met mijn nieuwe werk en natuurlijk de verbouwing.