Warschau

Afgelopen weekend was de BSDCon. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement voor IT’ers en wordt elk jaar in een andere Europese stad gehouden. Dit jaar was het in Warschau. Vrijdagmiddag zijn we, samen met nog een aantal collega’s van Tom, naar Warschau gevolgen.

Vervolgens hebben we een taxi geregeld die ons naar het Polonia Palace Hotel heeft gebracht. Na het inchecken zijn Tom en ik even een rondje gaan lopen naar het winkelcentrum om Zlotys uit de geldautomaat te halen. Na een drankje in de bar hebben we in het restaurant van het hotel genoten van een heerlijk Pools buffet. Echt Poolse gerechten zijn barszcz (rode bietensoep) en pierogi (dumplings in het Engels, een soort ravioli).
Zaterdagochtend na een uitgebreid ontbijt, gingen de heren naar de locatie waar alle lezingen gegeven werden. Jiana en ik zijn het oude centrum in gegaan. Het oude centrum is een aaneenschakeling van standbeelden, kerken en andere mooie gebouwen.
We zijn in het koninklijk paleis (Zamek Królewski) geweest. De castle route leidt je door ondermeer de troonzaal en ‘de marmeren kamer’. Erg mooi om te zien. Daarna was het de hoogste tijd om wat te eten en te drinken. We hadden nog een missie; namelijk een poster van Wieslaw Walkuski voor Dominika. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de bibliotheek van de universiteit. Na een stuk lopen en meermalen kijken op de kaart, hadden we de bibliotheek gevonden. De poster hadden ze, dus die hebben we kunnen kopen. In de bibliotheek kan je ook gezellig koffie drinken. Wij raakten in gesprek met een mevrouw die aanraadde om toch ook even boven op het gebouw naar de daktuin te gaan kijken. Dit hebben we dan ook gedaan. Een mooi uitzicht en er waren wel 3 bruidsparen foto’s aan het maken. In Warschau is men blijkbaar trouwlustig, want we hebben die dag wel 8 bruidsparen gezien. Vervolgens zijn we richting hotel gelopen. ’s Avonds was het social event in een bar, er kon gegeten, gedronken en gedanst worden.

Zondags hebben we gewinkeld. In het winkelcentrum zijn alle bekende ketens en merken te vinden. Ook is er voldoende keus om wat te eten en te drinken. Om 14:30 uur zijn we naar de heren gelopen om het gebouw waar zij zaten, een voormalig auditorium, te bekijken. ’s Avonds hebben we nog heerlijk gegeten in een van de restaurants in het oude centrum.

Maandag na het ontbijt en uitchecken weer richting vliegveld. De vlucht had vanwege de mist in Amsterdam een klein uurtje vertraging. Maar uiteindelijk waren we om 15:15 uur weer op Schiphol. Rond 16:45 uur waren we thuis en was ik toch blij dat ik de katten weer een knuffel kon geven, maar we kunnen terugkijken op een heerlijk weekend!